torsdag 5 februari 2009

07. Sociala nätverk/Facebook

Jag är en van användare av Facebook så det var inget i den här uppgiften som var direkt nytt för mig. Ibland kommunicerar jag med mina låntagare/studenter via Facebook (om jag vill ha snabbt svar) för att många faktiskt ofta kollar sin Facebook oftare än sin mail. Det är så få elever på skolan att jag kan vara vän med de flesta. Det går naturligtvis inte på större bibliotek. Jag har också gjort en Facebookgrupp som heter Konsthögskolans bibliotek, där jag ibland har skickat gemensam information till alla medlemmar. Pratade med min vän som är bibliotekarie på ett folkbibliotek häromdagen och hon berättade att de använt eventfunktionen till att bjuda in till något kulturarrangemang och det tycker jag är ett lysande exempel på när/hur Facebook bör användas på bibliotek.

1 kommentar:

Ingela sa...

Kul att du har haft användning för FB i jobbet. Vad är det för slags frågor som har förekommit när du och dina användare har "febbat"? Är det praktiska grejjor, öppetider och liknande, eller kan det också vara referensfrågor?